Często spotykaną praktyką sieci handlowych jest wprowadzanie w swoich sklepach programów lojalnościowych, polegających na przyznawaniu upominków klientom nieprowadzącym działalności gospodarczej („Klienci”), którzy spełnili warunki określone w regulaminie programu lojalnościowego. Przykładem takiego przedsięwzięcia jest wydawanie Klientom dokonującym zakupów o wartości przekraczającej określoną kwotę, upominku w ten sposób, że upominek jest sprzedawany Klientowi po cenie wynoszącej jeden grosz, a następnie Klient ten otrzymuje rabat o wartości jednego grosza, tj. ceny zakupu upominku („Program”). Wartość rynkowa takiego upominku zwykle przekracza 10,00 zł.
W praktyce okazuje się, iż powyższe rozwiązanie rodzi liczne wątpliwości dotyczące tego czy i w jaki sposób dostawę upominku oraz udzielony rabat ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej.
W praktyce okazuje się, iż powyższe rozwiązanie rodzi liczne wątpliwości dotyczące tego czy i w jaki sposób dostawę upominku oraz udzielony rabat ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej.
WYDANIE UPOMINKU Z PERSPEKTYWY PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG
W wyniku wydania upominku w ramach Programu dochodzi do przeniesienia na Klienta prawa do rozporządzania tym upominkiem jak właściciel. Tym samym, wydanie upominku stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług („VatU”). Zważywszy, że wydanie upominków dokonywane jest za cenę jednego grosza, dostawa ta ma charakter odpłatny.
Podkreślenia wymaga także, iż moim zdaniem odpłatna dostawa towarów wystąpiłaby również w sytuacji, gdyby upominki wydawane były Klientom spełniającym warunki ich otrzymania nieodpłatnie. Wprawdzie w takim wypadku zapłata za upominek nie zostałaby dokonana w pieniądzu, ale w świadczeniu klienta polegającym na spełnieniu warunku do otrzymania upominku.
Odpłatna dostawa towarów jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (vide: art. 5 ust. 1 pkt 1 VatU), stanowiącą „sprzedaż” w rozumieniu art. 2 pkt 22 VatU. Z kolei stosownie do treści art. 111 ust. 1 VatU, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Innymi słowy, wydanie Klientowi nieprowadzącemu działalności gospodarczej w ramach Programu upominku za cenę jednego grosza stanowi odpłatną dostawę towarów, która w świetle obowiązujących przepisów wymaga zewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
JAK ZEWIDENCJONOWAĆ DOSTAWĘ UPOMINKU I RABAT?
Odnosząc się do zewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej dostawy upominku oraz rabatu przyznanego w ramach Programu wskazać należy, iż prawidłowym postępowaniem w przypadku Programu jest zewidencjonowanie dostawy upominku na kasie rejestrującej i ujęcie jej w pozycji tego samego paragonu, który potwierdza sprzedaż pozostałych towarów nabytych przez Klienta otrzymującego upominek („Paragon”), a następnie przyznanie Klientowi rabatu o wartości odpowiadającej zewidencjonowanej cenie upominku i zewidencjonowanie go w kasie rejestrującej oraz wykazanie na Paragonie.
W świetle bowiem § 25 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących („Rozporządzenie kasowe”), paragon fiskalny wyemitowany za pomocą kasy fiskalnej z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, powinien obligatoryjnie zawierać informację na temat wartości opustów, obniżek lub narzutów.
Innymi słowy, wartość udzielonych Klientowi rabatów w związku z dokonanym zakupem (niezależnie od przyczyn udzielenia tego rabatu) winna zostać wskazana w treści paragonu dokumentującego dokonane przez klienta zakupy objęte rabatem.
JAK POSTĘPOWAĆ W PRZYPADKU KAS ON-LINE?
Zgodnie z § 19 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia kasowego, prowadzący ewidencję przy użyciu kas on-line wystawiają paragony fiskalne w postaci papierowej i elektronicznej zawierające dane określone w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas. Wymagania techniczne dla kas określone zostały z kolei w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące („Rozporządzenie techniczne”).
Zgodnie z § 23 ust. 1 pkt 9 lit a tiret dziesiąte Rozporządzenia technicznego, elementem obligatoryjnym paragonu fiskalnego emitowanego za pomocą kasy on-line jest blok danych z pozycjami transakcji zawierający opust, narzut lub obniżkę dla danej pozycji sprzedaży. Z kolei pozycje opustów, obniżek lub narzutów winny zawierać co najmniej: oznaczenie „opust”, „obniżka” lub „narzut”, wartość opustu, obniżki lub narzutu, nazwę opustu, obniżki lub narzutu, o ile taka występuje oraz oznaczenie stawki podatku, której dotyczy opust.
W świetle powyższego wskazać należy, iż nie tylko paragony fiskalne emitowane za pomocą kas rejestrujących ale także paragony, które emitowane będą za pomocą kas on-line powinny zawierać wskazanie, iż do sprzedaży zewidencjonowanej na kasie udzielony został rabat, a nadto – określać jego wysokość.