sobota, 29 sierpnia 2020

POLSKO – KAJMAŃSKA WYMIANA INFORMACJI PODATKOWYCH ZAWODZI


Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyrażonym w wyroku z dnia 25 sierpnia 2020 r., w sprawie o sygn. akt: II FSK 1342/18, dywidendy wypłacane przez polską spółkę kapitałową na rzecz funduszu inwestycyjnego z siedzibą rejestrową na Kajmanach, podlegają opodatkowaniu w Polsce podatkiem u źródła.

Problemem wynikającym z tej sprawy zdaje się jednak być nie tyle brak równej pozycji prawnopodatkowej unijnych i nieunijnych instytucji finansowych, ile nieskuteczna wymiana informacji podatkowych przez władze podatkowe Kajmanów. Pomimo istnienia ku temu wyraźnej podstawy prawnej.


WPROWADZENIE

Sprawa dotyczyła funduszu inwestycyjnego posiadającego siedzibę rejestrową na Kajmanach, trudniącego się działalnością inwestycyjną w akcje spółek giełdowych, instrumenty finansowe i pochodne („Fundusz”). W swoim portfelu inwestycyjnym, Fundusz posiada także akcje polskich spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, uprawniających Fundusz do dywidendy. Co istotne, dokonując wypłaty dywidendy, polskie spółki potrącały Funduszowi podatek u źródła.

W związku z opisanymi powyżej okolicznościami, Fundusz wystąpił do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku u źródła z tytułu dywidendy, powołując się przy tym na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 10 kwietnia 2014 r. w sprawie o sygn. akt: C – 190/12, w którym podniesione zostało, iż traktatowa zasada swobody przepływu kapitału może znaleźć zastosowanie również względem podmiotów z państw trzecich.

ZAWIODŁA WYMIANA INFORMACJI PODATKOWYCH

Ze stanowiskiem Funduszu nie zgodził się ani organ pierwszej instancji ani dyrektor izby skarbowej rozpatrujący sprawę w postępowaniu odwoławczym. Co ciekawe, zawiodła wymiana informacji podatkowych między kajmańskim fiskusem, a polską administracją podatkową. Pomimo bowiem wiążącej Polskę i Kajmany umowy o wymianie informacji podatkowych, przewidziany w niej tryb wymiany tych informacji nie umożliwił należytego zweryfikowania przez polskie organy podatkowe informacji statutowych Funduszu, takich jak: miejsce siedziby, przedmiot działalności, czy podmiot zarządzający Funduszem. Organy kajmańskie, w ramach wymiany informacji podatkowych z Polską, ograniczyły się bowiem jedynie do lakonicznego stwierdzenia, iż „Wyspy Kajmanów nie mają administracji podatkowej, a w konsekwencji nie ma formalnych ustaleń”.

Wobec powyższego, organy podatkowe obu instancji zgodnie stwierdziły, iż w przedmiotowej sprawie nie było możliwe ustalenie, czy Fundusz spełnia podstawowe przesłanki zwolnienia z opodatkowania, tj.: (i) działania na warunkach porównywalnych do warunków funkcjonowania polskich funduszy inwestycyjnych oraz (ii) prowadzenia działalności wyłącznie w obszarze zbiorowego lokowania środków pieniężnych.

Nie godząc się ze stanowiskiem organów podatkowych, Fundusz wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

SĄDY W SUKURS ORGANOM PODATKOWYM

Zarówno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, jak również Naczelny Sąd Administracyjny, podtrzymały stanowisko organów podatkowych. Jako podstawowy argument leżący u podstaw takiego rozstrzygnięcia sądy wskazały, iż w toku postępowania Fundusz nie wykazał co jest przedmiotem oraz celem jego działalności. Co więcej, nawet same organy państwowe Kajmanów nie były w stanie dokładnie określić powyższych informacji oraz wskazać podmiotu zarządzającego Funduszem, a umówiona przez Polskę i Kajmany wymiana informacji podatkowych nie pomogła w ustaleniu, czy systemy tworzenia i nadzoru Funduszu są podobne, jak w przypadku polskich instytucji zbiorowego inwestowania.

Skoro zatem w toku zgromadzonego materiału nie udało się ocenić otoczenia prawnego i modelu funkcjonowania Funduszu, to w toku postępowania nie zostało wykazane, iż Fundusz działa na warunkach porównywalnych do polskich podmiotów. Tym samym, nie sposób uznać, iż Funduszowi, w stosunku do dywidend wypłaconych z Polski, przysługuje zwolnienie z opodatkowania podatkiem u źródła.

KOMENTARZ

Omówione powyżej orzeczenia prezentują istotne zagrożenia dla grup kapitałowych wykorzystujących w swoich strukturach podmioty posiadające siedziby w zagranicznych jurysdykcjach podatkowych. Kształt obowiązujących regulacji prawnych traktujących nie tylko o przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania, ale także przepisów dotyczących postępowania podatkowego, dowodzenia w tym postępowaniu oraz rozkładu ciężaru dowodu, prowadzą bowiem do wniosku, że nierzadko to podatnik ma wykazać, iż przysługują mu pewne ulgi, zwolnienia, czy innego preferencje podatkowe.

Komentowane orzeczenia prowadzą do wniosku, iż w ramach bieżącego zarządzania ryzykiem podatkowym, grupy kapitałowe wykorzystujące w swojej strukturze podmioty ulokowane w zagranicznych jurysdykcjach podatkowych, powinny wnikliwie zweryfikować, czy dysponują materiałem dowodowym, który pozwoli wykazać przed polskimi organami podatkowymi takie okoliczności jak chociażby rezydencja podatkowa podmiotów zależnych oraz ich status podatkowy w państwie rezydencji, miejsce faktycznego sprawowania zarządu nad tymi podmiotami i ich faktyczny przedmiot działalności.

Dowiedzenie powyższego może okazać się niezwykle istotne nie tylko z perspektywy oceny prawnopodatkowego charakteru transakcji przeprowadzanych przez polskich podatników z powiązanymi z nimi spółkami zagranicznymi, ale również z punktu widzenia przepisów dotyczących zapobieganiu unikaniu opodatkowania, schematów podatkowych, cen transferowych, a nawet przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.