wtorek, 11 września 2018

NIEODPŁATNE PRZEKAZANIE PRÓBEK – SKUTKI W VAT

Powszechną praktyką sieci handlowych jest nieodpłatne przekazywanie klientom próbek produktów, oferowanych na co dzień w sklepach należących do sieci. Celem powyższego, jest zachęcenie klientów do nabycia określonych towarów handlowych. Częstym problemem, z jakim spotykamy w bieżącym doradztwie na rzecz przedstawicieli sektora retail, jest kwalifikacja czynności przekazania próbki pod kątem VAT.

Opodatkowanie VAT dostawy produktów handlowych 

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług („VatU”), produkty handlowe przekazywane w formie próbek stanowią towary. Zgodnie bowiem z przywołaną regulacją, przez pojęcie „towarów” rozumieć należy rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stosownie do treści art. 5 ust. 1 VatU, odpłatna dostawa towarów podlega opodatkowaniu VAT. W tym miejscu warto zauważyć, iż przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym także nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużywanie towarów na cele osobiste: (i) podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, (ii) wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, (iii) członków spółdzielni i ich domowników, (iv) członków organów stanowiących osób prawnych, (v) członków stowarzyszenia, (vi) wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Specregulacja dotycząca próbek

Podkreślenia wymaga jednak, iż ww. regulacja nie znajdzie zastosowania do przekazywanych przez podatnika prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (vide: art. 7 ust. 3 VatU). W myśl art. 7 ust. 7 VatU, przez próbkę rozumieć należy identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, która pozwala na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika: (i) ma na celu promocję tego towaru oraz (ii) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Podsumowanie

W ramach konkluzji dotyczących przedmiotowej materii wskazać należy, iż nieodpłatne przekazanie przez sieci handlowe próbek klientom sklepów, co do zasady, nie podlega VAT. Warto jednak pamiętać, iż przez „próbkę” należy rozumieć egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, która pozwala na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci. Nieodpłatne przekazanie próbek klientom nie podlega zatem opodatkowaniu VAT, jeżeli spełnione są kumulatywnie następujące przesłanki: (i) przekazanie próbki następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, (ii) przekazanie próbki ma na celu promocję towaru, (iii) przekazanie próbki nie służy zasadniczo zaspokajaniu potrzeb odbiorcy końcowego chyba, że zaspokojenie potrzeb odbiorcy towaru stanowi nieodłączny element promocji towaru i ma skłaniać odbiorcę do zakupu.